BLOGGMENY
YOGA WORLD
Annons
framåtfällningari huvudet på en yogalärareYoga - komma igångYOGA MED LIVIA

Framåtfällningar – hatade eller älskade: tips som underlättar

 

Framåtfällningar – stående, sittande eller liggande. Älskade av flera yogautövare som har rörligheten att göra dem….men fruktade av kanske fler som inte har samma rörlighet….

I traditionell yoga undervisar man stående framåtfällning (Uttanasana) och sittande framåtfällningar (Paschimottanasana) som positioner som innebär att du fäller fram från höfterna men vanligaste, enligt mina erfarenheter, är att man ofta inte har rörligheten och friheten i bäckenet att fälla fram med en rak rygg (eller nästa rak för en liten rundning av ryggen verkar alltid följa med!), och tar därför ut rörelsen någonstans i ryggraden.

Extravanligt verkar vara att man tar ut rörelsen i ländryggen, och om man praktisera yoga på det sättet dag ut och dag in kan detta så småningom innebära en belastning i ryggen som kan få större konsekvenser framöver. Det vill man undvika!

Dessutom är det mycket vanligt att deltagare som dyker upp på klasser redan kommer med olika typer av rygg-problematik, i ländrygg eller nacke. varför det kan vara bra att man inte belastar ryggen i onödan i större utsträckning.

Testa vad som händer om du böjer på knäna när du fäller fram i Uttanasana. Kolla nedan.

 

Och här har du tre tips för att underlätta i sittande framåtfällningar som t ex Paschimottanasana.

1. Sitt på en upprullad filt/kudde/block

2. Ha böjda knän

3. Dra hälarna in mot dig och ner mot mattan.

 

Och här kan du läsa ett tidigare inlägg om framåtfällningar som min Yoga World-kollega Vevve skrev för ett tag sen.

Testa och återkom gärna och berätta på hur det har gått!

Källa: Doug Keller: Yoga Technique in Forward Bends – The Art of Building Healthy Movement Patterns. Yoga U Online.

 

21 februari, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Annons
i huvudet på en yogalärareYogalärare

Hallå ny yogalärare! Några tips om hur du kan tänka kring dina första yogaklasser

Foto: Ann Rosén och Yoga Games <3

 

Häromdagen kom det epost från Yoga Alliance (YA) som är den organisation som reglerar och sätter ram för flera 200-timmars yogautbildningar för yogalärare.

Det pågår i och för sig en diskussion idag kring vikten – eller inte vikten- att ansluta sig vid YA efter det att man har gått sin grundutbildning. Om man bestämmer sig för att ansluta sig till YA, kan man i alla fall som medlem få länkar till gratis korta klasser och webinarer, som hålls av etablerade och rutinerade yogalärare, skickade på mejl, vilket är inspirerande och kul, tycker jag.

I webinaret “Teaching yoga to beginners” delar välkända yogaläraren Judith Hanson Lasater, som jag själv tidigare citerat i ett av mina tidigare inlägg, med sig tips på hur du, som precis har blivit yogalärare, kan tänka lite i samband med förberedelser av dina första klasser. De fem tips nedan kan för all del även vara värdefulla att påminna sig om för rutinerade lärare, tycker jag 😉

Var så god och kommentera gärna samt bidra med egna tips!

  1. “Teach yoga from a place of kindness”- Undervisa yoga med kärlek. Det kan förefalla självklart men det är viktigaste av allt. Varför har du valt att bli och vara yogalärare? Vilka är dina värderingar och hur tänker du kring yoga?
  2. “Pay attention to pedagogy” – Fundera gärna lite extra på vad du själv uppskattar hos dina bästa lärare, dina förebilder. Hur skulle du vilja att en lärare skulle vara? Och inte vara…ta inspiration från dina lärare!
  3. “Right thing at the right time”– Lita på dig själv. Var spontan och lita på att du kan, ofta är det lättare att bli äkta och autentisk som yogalärare om du slappnar av i din roll som lärare. Dina deltagare kommer oftast inte till din klass för att du ska guida dem in i perfekta asanas. De kommer för att din klass gör att de mår bra!
  4. “What about your language?”. Fundera på hur du säger det du säger, när du instruerar. Vad är det du säger? Och inte säger? Håll dina egna personliga åsikter för dig själv.
  5. “Do not forget to laugh”. Skratta och avdramatisera. Det underlättar andningen ….och yoga är faktiskt inte en fråga om liv och död, utan bara yoga! (detta sista är helt och hållet mitt!).

Och sen lite praktiskt….

  • Hitta balansen mellan att lära ut teknik på asanas eller guida in i biomekanik och embodiment dvs låt dina deltagare känna in positionerna.
  • Hitta balansen mellan rörelser och asanas som du redan har gjort på klasser så att dina yogisar känner igen sig och några nya rörelser för varje klass.
  • Hoppa aldrig över shavasana! Ta inte bort avslappning från dina yogisar!

OCH VIKTIGASTE – tycker jag och Judith-

Praktisera regelbundet själv. Behövs inte mycket, ta bara några minuter om dagen! Så du vet hur rörelserna känns i kroppen!

20 februari, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!

Populärt från Yogaworld.se

BokrecensionInspirationpersonlig utveckling

“Svaret till vem du är, finns i din egen unika livsberättelse.” – Jag har läst: HITTA DIN SANNA STORY av Katrin Sandberg

“Livia! hitta guldiga superkrafter och dela med av dig!”. Med denna vänliga hälsning skickade Katrin Sandberg eller själva Storycoachen, som hon också kallas, mitt signerade exemplar av “HITTA DIN SANNA STORY”, som anlände till brevlådan för några veckor sen.

Så tacksam för att jag fick läsa denna bok!

Jag hade hört talas så väl om boken, så så fort den kom dök jag genast nyfiket in i den och läste de första femtio sidorna i ett, på vägen in till en av mina yogaklasser. Fängslad av innehållet, läste jag dock resten av boken långisammare, eftersom jag hade kommit fram till den delen av boken där övningarna börjar, och övningar vara så bra att jag bestämde mig för ta all den tid som jag behövde, för att verkligen själv göra dem! Och nu när jag har läst ut boken vet jag att denna är en bok som jag kommer att ta fram fler gånger framöver!

“Hitta din sanna story” utgår ifrån författarens tro att vi alla är på jorden i ett syfte, dvs något som vi är menade för och att var och en av oss har något att bidra till världen. En mycket positiv och fin tanke, tycker jag.

Vårt syfte, enligt Katrin, behöver inte nödvändningsvis sammanfalla med ett jobb, en tjänst eller ett projekt. Syftet visar sig däremot alltid klart genom något som du brinner för, eller det som Katrin kallas för “ditt varför”. “När du brinner för något – skriver författaren- blir pengarna sekundära… och du finner dig att betala kurser och böcker ur egen ficka bara för att få tillgång till det som berör och får dig att känna dig levande”. Enligt Katrin (och jag håller helt och hållet med!) är det alltså det vi älskar att göra och det vi egentligen oftast är bra på, det som vi egentligen också är “tänkta” att göra, vare sig det yttrar sig genom ett jobb eller om det är något som vi gör som hobby och kanske skulle behövas göras om till mer än så.

Om vi kan identifiera vår story, kan detta hjälpa oss att förstå mer om oss själva och förhoppningsvis även att fatta klokare beslut i vårt liv.

Katrin beskriver sökningen efter vår egen story som att “vaska fram vår guld” genom att hitta svar på frågor som “Vad är det jag tycker om att göra? När är det jag känner att jag lyser av glädjen, lätthet, lust?

Känn efter istället för att tänka efter, skriver Katrin!

Boken ger oss som sagt även praktiska verktyg i form av övningar, som gör att vi kan börja formulera våra driftkrafter: vi kan t ex rita en tidsaxel med tio års perioder, och använda denna för att rekonstruera vilka tillfällen då vi har känt oss glada, fullt närvarande och lätta. Och vi kan skriva ner vad vi får energi av, vad vi längtar efter mm. dvs ledtrådar till dessa fina tillfällen.

Med andra ord sätter vi ord på hur vi känner inför vissa situationer, så att vi till slut kan avgränsa och identifiera vår story.

Katrin skriver vidare att det finns fyra sanningar om oss själva som handlar om ens varför, våra superkrafter eller det vi är bäst på och hur vi uttrycker oss som bäst kreativt eller om det vi behöver för att bäst uttrycka oss. Dessa fyra delar bygger upp vår egna Guldkompass, en kompass som vi kan använda varje gång vi känner oss förvirrade eller osäkra om “vad vi står”.

Och vägen till att identifiera sin story och leva sin dröm till fullo är inte alla gånger lätt pga ekonomi eller en livssituation som inte tillåter detta. Enligt Katrin har ens story en så stor styrka att storyn eller drömmen kommer ändå att träda fram förr eller senare. En mycket förtröstansfull tanke 🙂

Det gillar vi starkt!

Läs gärna du också “Hitta din sanna story”. Vare sig du redan lever din story eller om du inte ännu vet vad din story är är boken precis rätt för dig!

 

17 februari, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Okategoriserade

Yoga Games 2018 – mitt äventyr!

Foto: Rebecka Luterkort

Det är verkligen inte lätt att sammanfatta min weekend vid årets Yoga Games i Stockholm! Inget blogginlägg eller artikel kan liksom återge tillräckligt bra glädjen man känner när man under två hela dagar får träffa så många yogakompisar igen, alla kramar och skratt och energin som man alltid delar när man praktiserar yoga tillsammans!

Nya vänner – mina Yoga World bloggkompisar – blev det också! Elina, Majja, Erika och Nellie. Så glad vi kunde ses IRL!

Och Yoga Games 2018 kommer alltid att vara speciellt för mig. För drygt ett par veckor sen fick jag veta att min klass Body Mind Flow Yoga hade accepterats i årets program och jag skulle få ge en öppen klass just idag! Jag är vid detta laget rätt så van att ge klasser vid alla möjliga sammanhang och även olika typer av klasser, men denna var första gången jag guidade en klass inom en festival! Och inte vilken festival som helst heller! Yoga Games är den största yogafestivalen vi har i Sverige, med två tillfällen per år, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Till festivalen dras hundratals intresserade i yoga, också (men inte bara) många yogalärare och det är på Yoga Games som de mest etablerade lärare i yoga delar med sig sin kunskap via klasser och workshops samt föreläsningar.

En jätteyogafest helt enkelt!

Även om min egen klass i Body Mind Flow kom att bli den viktigaste punkten i festivalen för mig, hann jag ändå gå på flera roliga klasser.
I lördags startade jag dagen med Jared McCann som ledde en klass fokuserad på solhälsningar. Minutiöst dissekerade vi varje sort solhälsning i detaljer, något faktiskt riktigt nyttigt att göra då solhälsningar med sina många komplexa rörelser görs flitigt vid de flesta yogaklasserna och det är därför extremt viktigt att de görs på ett korrekt sätt för att inte skada sig.

Vidare lyssnade jag på duktiga Josephine Selander från Nordiska Yoga Institutet som föreläste om Ayurveda som systersystem och komplementärt till yoga. Härligt att lyssna på en föreläsning där sund förnuft och tankes frihet domineras! Vill du äta eller leva enligt Ayurveda, gör det, men var medveten om att det finns inga givna sanningar och kom ihåg att du alltid kan välja att tro eller inte tro på de råd du får av Ayurveda.

Efter en god lunch lagad av Sophie’s Raw, var det dags för Shay Peretzs klass som handlade mycket om att känna in kroppen och låta kroppen röra sig i sin egen takt hellre än att bara slaviskt följa lärarens instruktioner.

Foto från fjolårets mässa: Yoga Games.

Sist för första dagen blev det Adam Husler‘s klass om bakåtböjningar.

Foto från fjolårets mässa: Yoga Games.

Och min söndag gick i ett, den med!

Vid 8 höll jag äntligen min klass (Tack Camilla och Lovisa för all hjälp med ljus och ljud!) i Riddarsalen, och klassen gick superfint. Enorm tacksamhet för denna klass!

Efter det tog jag en längre paus för att återhämta mig, bland annat genom Michael James Wongs fina restorativa klassen Sleepy Time. Väl utvilad blev det dags för en favorit i repris. Matt Giordano som jag nyligen gått workshop för i Stockholm lärde oss mer om axellederna och dess hälsa. Kul och nyttigt!

Foto från fjolårets mässa: Yoga Games.

Min yogahelg avslutade med en skön klass ledd av Malin Berghagen, som både utmanade oss fysiskt och mentalt.  Det var första gången som jag var med på en av Malins klasser och det var härligt att lyssna på henne när hon skickligt använde metaforer och story-telling för att guida klassen 🙂

Nu snart dags att återhämta sig  från all yoga och smälta alla många intryck från helgen med hjälp av sömn.

Ett jättestort tack till Yoga Games för att ni bjöd in mig, och för att ni organiserat denna fina yogafest igen!
Tack till Röhnisch som mycket vänligt sponsrat min fina outfit och till Sportapoteket som lika vänligt sponsrat min yogamatta.

<3

11 februari, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
EmbodimentFasciaworkshop

Open flow yoga med Birgitte Gorm Hansen – embodiment till 100%

Idag har jag tillbringat hela dagen vid Pranama Yoga, som är yogakollegorna och vännerna Satu och Maijas fina yoga studio. Trots att studion öppnade sina dörrar för inte så länge sen har Pranama redan blivit ett populärt mötesplats för alla yogisar som letar efter yogaklasser där embodiment är central.

Och en yogalärare som utvecklat en stil som verkligen präglas av embodiment är Birgitte Gorm Hansen, som kommit till Stockholm för att hålla sin fantastiska två dagars workshop i Open Yoga Flow.

Men låt mig först berätta lite mer om Birgitte.

Birgitte har en bakgrund som yogalärare i dynamisk yoga, en form av yoga som hon beskriver som kännetecknande av en “unik” linjering i varje slutposition. Hon berättar dock om hur hon redan från början strävat efter att gå ifrån denna “perfekta” alignment och anpassat asanas efter deltagarnas fysiska förutsättningar. Intresset att utforska kroppens egen intelligens och tron att kroppen egentligen intuitivt vet/känner det som är bäst för den, har alltid funnits hos denna skickliga lärare som jag är glad jag fick chansen att prata med idag.

Så skapade Birgitte så småningom sina klasser i Open Flow yoga där hon väver in modern kunskap om kroppens fascia (här och här och här kan du läsa mina tidigare inlägg om fascia) i yoga. Idén om att kroppen består av en stor mängd vattenbaserad vävnad som gör den fluid och dynamisk på insidan, är något som jag själv har som grund i mina egna klasser i Body Mind Flow så denna workshop var verkligen utvecklande för mig.

Under förmiddagens pass gick vi således genom en del teori om biotensegritet och fascians förmåga att vara mer eller mindre fluid beroende på hur vi rör oss (eller hur vi inte rör oss…) samt om hur en kropp som är frisk ur fascialt perspektiv behöver varierande rörelser.

Praktiskt utforskade vi rörelser som kanske inte förknippas med yoga i första hand men som flera av de mer experimentella och tvärvetenskapliga yogalärare utforskar mer och mer: vågformade rörelser (oscillations och undulations), studsande rörelser (bouncing) som hjälper att ladda om fascia, så att kroppen kan spara kinetisk energi i varje förflyttning,  och fluktuerande rörelser (fluctuations) där man för varje förflyttning låter den del av kroppen som känns tyngst leda rörelsen.

Under eftermiddagen jobbade vi vidare med de ovannämnda vågiga rörelser som vi nu använde i syfte att lugna nervsystemet innan mer traditionella liggande restorative positioner. Igen handlade det om att integrera ny forskning om kroppen med traditionell yoga. Och det är så häftigt!!!!

Imorgon fortsätter workshopen och har du lite tid och känner dig nyfiken, gå dit för att det är värt!

Kunskapen om kroppens fascia och dess egenskaper är framtiden i yoga, om du frågar mig 🙂

 

3 februari, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
1 2 8
Annons