Livia Wanntorp
Yoga World
Annons
Annons
HöfterHöftledhöftledsrotationRörelseRörelseomfång

Hips do not lie… eller höftledsrotationer för friska höfter

Foto: Anna <3

Det handlar om höfterna, höftlederna och deras rörlighet! Idag har jag (och yogadeltagaren Anna som hjälpt till med en video) filmat tre övningar som är till synes enkla men otroligt bra, och passande att lägga till i din praktik.

De två första videon visar isolerade (eller där vi strävar efter att isolera rörelserna i höftleder) höftleds rotationer medan den tredje videon visar en mer sammansatt rörelse där flera delar av kroppen rör sig ihop (även knäna, fötter mm). Alla tre rörelser funkar utmärkt som uppvärmning i en yogaklass (till mina yogalärarkollegor!) eller vid egen praktik.

Håll tillgodo!

Isolerade höftledsrotationer (video 1 och 2) – principen bakom dessa rörelser

Här jobbar vi med höftledskapslar.

I friska höftledskapslar finns det en mängd receptorer -så kallade mechanoreceptors– som kommunicerar med och berättar för centrala nervsystemet om vilka rörelser som sker vid höftlederna. Så när vi, såsom du kan se i videon nedan, låter benet röra sig i en inåt eller utåt rotation, genom att låta toppen till lårmuskeln rotera vid insidan av höftleden, skickar våra höftledskapslar signaler om dessa pågående rörelser till hjärnan som i sin tur skickar en återkoppling till musklerna.

Det sker liksom “en förstärkt, ömsesidig kontakt mellan nervsystemet och musklerna” och effekten av det blir det att vi får antingen en ökad eller åtminstone en bibehållen lika god rörlighet i våra höftleder!

I video 3 gör jag också rotationer i höftleder men rörelsen blir mer komplex då jag rör både benen samtidigt på ett dessutom mer sammansatt sätt där även andra leder såsom knäleder följer med i rörelse 🙂

VIDEO 1

 VIDEO 2

VIDEO 3

TESTA GÄRNA ALLA RÖRELSER OCH SKRIV OCH BERÄTTA HUR DET HAR GÅTT! <3

19 februari, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Annons
Annons
andas bättreBiomekanikFeldenkraisrörlighetryggStyrkaworkshopYOGA MED LIVIAYogalärare

Yoga för en rörlig och stark rygg!

Så mycket som var tredje person i världen har någon gång haft eller har “ont i ryggen” och ont i ryggen kan syfta på många olika saker då ryggen med sina 33 kotor upptar riktigt stor del av kroppen; tänk att den sträcker sig från nacken med sina 7 kotor, via de 12 bröstryggskotor och ner till ländryggen och korsryggen med 5 kotor var (sammanväxta i korsryggen) och fram till nedersta delen där svanskotan är.

För vissa kan “ont i ryggen” innebära en ond ländrygg men för lika många andra, sitter spänningar i nacken och axlar oftast på grund av stress och ökad arbetsbelastning. Dessutom har i princip alla vi numera den så kallade gam-(eller padd)nacke så istället för att vila på sin plats på toppen av nackkotorna är huvudet framskjuten i några centimeter vilket faktiskt innebär en belastning på 2,5 gånger mer på ryggen…..

Sammanlagt kan man konstatera att vi alla har “en sort relation till ryggen och ryggrad” och vi alla har behov av att röra kroppen på ett sätt som hjälper oss att träna styrka och rörlighet i ryggen….och det är här YOGA kommer in 😉

Foto: Monika Vasic.

För att bidra till att sprida kunskap om hur yoga kan hjälpa oss att bibehålla eller förbättra rörligheten och även styrka i ryggen har jag denna terminen satt ihop en workshop som ger både praktisk och teoretisk kunskap om ryggraden och ryggen med alla dess muskler och de rörelser som dessa kan göra. Och jag åker runt i landet med workshopen “Yoga och ryggen (Ryggyoga)”.

Så igår kom äntligen första tillfället att få presentera min workshop och tidigt imorse begav jag mig till T-Centralen för att åka regionaltåget till mysiga Enköping och Viryavännen Monika Vasic som driver fina yogastudion MoYoLo sen fem år tillbaka. På studion väntade hela arton superintresserade yogisar som fick ställa alla frågor de ville om dagens ämne. Och man kan bara igen konstatera att intresset för ryggen är riktigt stort, just för att så många upplever problem med den eller anser de behöver mer styrka i ryggen.

Bland de många delämnen som vi går igenom under workshopen finns det funktionerna i ryggradens olika delars och deras olika rörlighet. Om du ställer dig vid alla fyra och har möjligheten till att kika kort i en sidospegel kan du se hur förmågan att runda (flexion) eller sträcka ut ryggen (extension) faktiskt varierar beroende på vilken del av ryggen du rör.

Foto: Monika Vasic.

På samma sätt kan du, vid en sittande vridning, fundera och se var någonstans i ryggen du egentligen vrider ifrån. Vi vill många gånger vrida ifrån bröstryggen men ibland är det nästan bara nacken, som är ryggradens rörligaste del, som kan ta ut denna vridning.

Man vet att rörligheten i flera delar av ryggraden blir lite sämre i takt att vi blir äldre men trots det, finns det alltid möjligheten att både bibehålla samma rörlighet vi har och även förbättra denna genom yoga och rörlighetsträning. Och det är här yoga hjälper.

Den största delen av min workshop handlar om hur du kan gå tillväga för att “jobba” med ryggens rörlighet och styrka genom yoga. Du får ett smörgåsbord av övningar och kan då välja vilka du själv behöver som mest utifrån dina ryggbehov.

Det är helt fantastiskt för en yogalärare att se när deltagarna plötsligt hittar sätt att lindra sitt ont i kroppen eller att andas bättre eller när de hittar övningar som funkar på egen kropp!

Och det blir flera chanser till workshopen om du vill med!; på lördag (23 februari) besöker jag Gävle och My Shanga Shala och om två lördagarna (3 mars) är jag vid Hjältevad (nära Nässjö) vid Yoga med Therese. Och sista spikade datumet denna termin är den 23 mars i Stockholm vid Kroppsverkstan.

Jag hoppas vi ses vid endera av dessa studio! Kom och lär dig mer om rygghälsan!

Och är det så att du har en yogastudio och tror att dina yogisar är intresserade, skriv till mig (liviwann@gmail.com) så kommer jag besök!

 

17 februari, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!

Populärt från Yogaworld.se

EnlightmentInspirationpersonlig utvecklingpsykologisatsangSpiritual awakeningSpirituell uppvaknandeTantrayoga

Om heart openness och spiritual awakening – på satsang med Christopher Wallis, författare till Tantra Illuminated

Vad annars kunde jag valt att skriva om på Alla Hjärtans dag än om hjärtat? 😉

Och om kapaciteten att “öppna upp hjärtat” i ett spirituellt perspektiv handlade mycket om den inspirerande Satsang eller sammankomsten med frågestund som den kände amerikanska spirituella yogalärare PhD Christopher Wallis höll vid Pranama yoga igår kväll.

Mantra-sjungande och Harmonium-spelande. Så bra för själen.

Christopher Wallis är kanske mest känd för sin bok Tantra Illuminated (som jag än så länge inte läst men ska göra snart…) som handlar om en typ av tantra -filosofi som är icke-dualistisk (alltså där det inte finns bara motsatser; det som är bra vs det som är dåligt mm). Men det var inte specifikt om detta som denna event handlade om igår, även om de 50 personer som deltog och delade med sig av sin energi vid mantra-chanting, också ställde frågor om detta.

Bilden lånad från: https://www.amazon.com/Tantra-Illuminated-Philosophy-Practice-Tradition/dp/0989761304/

VAD ÄR ENLIGHTMENT ELLER SPIRITUAL AWAKENING?

Christopher diskuterade och pratade om det som kallas för “Spiritual Awakening” eller “Enlightment”.

Om du är intresserad av den mer spirituella aspekten av yoga har du säkert stött på detta begrepp som inte är så lätt att göra till konkret.

Christopher berättade hur vi många gånger tror vi uppnår denna typ av “spirituell uppvaknande” (fritt översatt från engelska) i samband med att vi går genom dramatiska händelser i livet; t ex en sjukdom eller en olycka eller en skilsmässa, som gör att vi får en tankeställning och ställer om hela livet till ett liv med större fokus på oss själva och vår hälsa och välbefinnande. En idé om ett nytt liv där livskvalitet är större.

Men enligt Christopher är denna typ av Spiritual Awakening och de handlingar vi gör i samband med det, en typ av omställning av livet, som visserligen kan vara bra, men som ändå är kopplad till idén om vårt liv var dåligt innan, en idé om att vi saknade något i livet som vi behövde lägga till; med andra ord behövde vi genomföra en sort förändring för att må bättre. Så till exempel, tänker jag för att försöka göra detta mer konkret, vi kanske kommer på att vi mår bra av stillhet och att vi saknar tid att meditera eller att vi saknar daglig frisk luft och vi behöver börja promenera ute i naturen varje dag så vi förändrar vårt liv så att det också ska innehålla allt detta.

Men enligt Christopher har vi egentligen redan allt vi behöver inom oss, vi behöver inget mer. Och Spiritual Awakening sker först när vi inser att vi är perfekta som vi är och när vi kan acceptera att vi inte vet allt. Vi har inte alla svar och behöver inte heller det.

ATT SÄGA TILL SIG SJÄLV ATT MAN INTE VET

Att kunna säga till sig själv att man inte vet och öppna upp hjärtat och sinnen för det som kommer utan att själv försöka påverka det, är enligt Christopher och såsom jag har uppfattat det riktiga uppvaknandet och det sker inte bara en gång för alla, utom det är en process som man måste påminna sig om dag efter dag.

ATT SLÄPPA TAG I TIDIGARE ERFARENHETER OCH LÅT SINNEN VARA FRIA FRÅN DET FÖRFLUTNA

Enligt Christopher bär vi på en massa gamla erfarenheter, både bra och dåliga, som “ligger och skvalpar” i vårt medvetande och påverkar oss varje dag och utifrån dessa tidigare erfarenheter agerar vi dagligen. Det är först när du tar avstånd från denna dessa tidigare historier som du kan känna dig friare och kanske i någon bemärkelse upplyst.

 

Enligt Christopher: “IT (processen) IS NOT EASY BUT SIMPLE”…..

och visst denna meningen en bra sammanfattning! 😉

14 februari, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
elasticitetFasciaInspirationYogaYOGA MED LIVIA

Inspirationssekvens – yogarörelser som främjar fascians elasticitet

Foto: Maria Carlson.

Som jag skrivit i mitt tidigare inlägg är en av de egenskaper som kännetecknar fascia dess fantastiska elasticitet som också gör att vi har stor förmåga att fysiskt återhämtas (resiliens).

Idag hade jag lite tid över innan min klass och passade på att låta mig inspirera av helgens utbildning i Anatomy Trains in motion och försöka skapa en yogasekvens där några rörelser försöker träna just fascians elasticitet; här nedan ser du två videon (samma sekvens (i stort) sett framifrån och från sidan), där du kan se detta på två ställen i sekvensen; dels när jag står vid högt utfall och kommer in och ut en stående sidofällning och dels när jag gör detsamma fast i en variant av det som kallas för 90/90 hips position, dvs jag står i kort utfall med ett knä i golvet.

I båda fall sträcker jag ut ena sida av kroppen genom att förlänga en arm allt jag kan, och sen komma ut till sidofällning med samma längd i kroppen  – loading av fascia- för att sen nästan “låta armen studsa tillbaka” till utsträckt position -recoil. En sort rörelse som går ut på att återanvända den kinetiska energin i fascian.

Testa och skriv gärna samt ställ frågor om detta!

Video 1

Video 2

12 februari, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Anatomy Trains in MotionFasciaInspirationRörelseUtbildning

Anatomy Trains of Motion är i Stockholm – en kurs om fascia och rörelse i 360 grader!

Här är jag med mina två duktiga pilateslärare och helgens pedagoger. Anatomy Trains in Motions Leanne Hahn till vänster och Cecilia Douglas som så fint ordnade så att Anatomy Trains in Motion kunde komma till Stockholm. Foto: Karolina.

Under det senaste ett och ett halvt år har Sverige fått besök av en himla massa internationella, välkända och duktiga yoga- och rörelselärare och i fredags anlände för första gången till Sverige och Stockholm även Anatomy Trains in Motion för att hålla sin utbildning “Anatomy Trains in Motion. Myofascial Meridians for Movement Therapists”.

Så häftigt!

Häng med när jag berättar om kursen och de insikter och kunskaper som jag har fått med mig från kursen!

 

Ok. låt oss börja med att backa bandet lite….som jag tidigare skrivit här på bloggen, är vår traditionella kunskap om kroppen eller anatomi baserad på system som delar upp kroppen. Anatomiböcker och många av de kurser som fortfarande bygger på det, består av namn och bilder på enskilda muskler, ben, nerver mm. Allt detta är såklart människans påhitt och sätt att lättare kategorisera och prata om kroppen. Men kroppen är egentligen inte en serie av delar och vid sidan av klassisk anatomi har det sen några år tillbaka tillkommit ett nytt system som utgår från att allt i kroppen hänger ihop och hålls ihop av massa bindväv som omger varje muskel, ben, nerv mm. Denna bindväv, vars egenskaper är supermånga heter fascia.

Så redan för många år sen fick den genialiska manuell-terapeuten Tom Myers, som studerat hos de kända I. Rolf och M. Feldenkrais, idén att skapa ett system av fiktiva fasciala linjer eller tracks som fick samlingsnamnet Anatomy Trains, linjer som på senare tid visade sig motsvara på riktigt till delar av kroppens insida som hänger ihop. Fantastiskt hur nya mönster om hur delar av kroppen faktiskt kommunicerar med varandra, plötsligt kan uppträda bara man slutar fokusera på enskilda muskler och ben och låter ögat istället fokusera på det som hänger samman!

Leanne i bakgrunden och älskade tensegritets modell samt en grön gubbe som användes för att demonstrera en av fascians egenskaper, i förgrunden. Foto: Cecilia Douglas.

I Tom Myers system finns det 12 st (myo)fasciala meridianer (som inte ska förväxlar med meridianer i den kinesiska medicinen dock…) som alla för över krafter från ena till andra stället i kroppen. Vissa av dessa linjer är mer ytliga i sitt läge, andra är djupare, och de flesta korsar varandra någonstans. Så till exempel finns det två fasciala Anatomy Trains som både löper från foten till huvudet men en på främre delen och den andra på bakre delen av kroppen. Dessa linjer balanserar varandra både i sina funktioner och i sitt sätt att “jobba” i kroppen samt de samverkar också med andra linjer såsom sidolinjerna.

Under många år fanns det bara teoretiska kurser i Anatomy Trains och en fantastisk bok (som jag har läst flera gånger och läser om och om) med samma namn. Men för något år sen träffade Tom Myers yoga- och pilatesläraren Karin Gurtner som är skapare av Anatomy Trains in Motion, min kurs under denna helgen. Man kan säga att Karin, som dessutom genomgått en komplett utbildning i manuell terapi för att kunna förstå ännu mer om människokroppen, lyckades sätta Toms teoretiska kunskaper i ett rörelsesammanhang genom att skapa rörelsesekvenser som aktiverar de olika Anatomy Trains eller fasciala linjerna.

In action! Vi utforskar skillnaden mellan rotationer och spiraler…. Foto: Cecilia Douglas.

I Anatomy Trains in Motion lär man sig också om många flera kvaliteér som fascia har, t ex om fascians förmåga att deformera sig men också kunna återuppta sin form. Här nedan ser du hur vi alla håller en bit av en stor garn-nysta som vi kastat fram och tillbaka oss emellan i en typ av introduktionslek som kursen började med. När vi alla hade turats om att kasta nystan hade tråden bildat ett fantastisk nätverk vars egenskaper simulerade fascians; t ex om någon drog i ena ändan, påverkades alla andras sidor av nätet. Men när den kraften som förändrat nätverkets form lättade, återupptog nätverket så småningom sin form igen.

Det du ser är en modell om fascia!!!! Foto: Ingela Nordlander.

Extremt pedagogisk början på kurs!

Fascia kan också lagra rörelseenergi och återanvända den i en två stegs process som kan kallas för loading and recoiling och denna använder vi faktiskt varje gång vi går. Tänk lite på hur du går och om du gör det på ett effektivt sätt utifrån en fascial perspektiv, tar du varje steg på ett sätt där du kan återanvända så mycket som möjligt din rörelseenergi. Du kan alltså spara kinetisk energi och återanvända den tack vare fascians förmåga att laddas med kinetisk energi och sen frigöra denna vid behov, en mekanism som t ex alla professionella löpare har koll på.

Anatomy Trains in Motion bygger också på idén om att hållning inte är ett statiskt tillstånd eftersom kroppen egentligen aldrig är stilla och rör sig även när det inte syns. Trots att fascia har en otroligt potential att läka och hjälpa kroppen tillbaka till sin naturliga form efter en skada, kan stora krafter på kroppen medföra förändringar och avvikelser i fascia. Och Anatomy Trains in Motion lär att vi kan försöka “läsa av kroppen”. Med hjälp av Body Reading kan man holistiskt skanna in kroppen och försöka hitta eventuella orsaker till dessa fasciaavvikelser samt föreslår lösningar till att förbättra kroppens funktioner.

Alla pedagoger som undervisar i Anatomy Trains in Motion och Sling-kurserna som utgör nästa steg i en lång utbildning i Anatomy Trains in Motion har ryktet att vara på en väldigt hög nivå och så var det också med våra två skickliga läraren; den israeliska Leanne Hahn och hennes svenska assistent Cecilia Douglas som kämpat på för att få hit kursen till Stockholm och Axelsons Gymnastiska institutet (tack igen Cecilia!).

Nu ska jag låta kursens omfattande innehåll sjunka lite för att sen plocka ut de delar av utbildningen som jag själv finner mest intressanta att lägga till i mina yoga – och rörelseklasser.

Stolta jag med 21 nya Yoga Alliance timmar till min CV 😉

 

10 februari, 2019 | 2 KOMMENTARER!
1 2 31

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.