Livia Wanntorp
Yoga World
Annons
Annons
FeldenkraisförlängningfötterFunktionell kroppInspirationRörelserörlighetsomaticsworkshop

Spring, gå, hoppa och frigör nacken från spänningar med hjälp av Feldenkraismetoden – min helg vid workshopen Happy Feet

En trial and error-metod där varje gång du testar en övning/rörelse, först utforskar du och inventerar hur denna rörelse funkar i din egen kropp, för att sen hitta just den variant av rörelsen som är optimal för dig.

En metod som lär ut att om en övning inte funkar på en sida av kroppen kan du alltid föreställa dig rörelsen och på det sättet programmera nervsystemet och hjärnan att så småningom göra rörelsen.

En metod som tränar nervsystemet att låta kroppen röra sig genom motoriska program som kroppen inte har gjort på länge i syftet att förbättra kroppens funktionaliteten.

Det handlar om Feldenkraismetoden, ett sätt att arbeta med kroppen som du inte kan sluta göra om du bara har testat det! I helgen var jag på workshopen “Happy feet” 🙂

Ni som brukar läsa min blogg vet att jag försöker lägga in rörelser som är baserade på alternativa somatiska metoder i mina yoga klasser, i alla fall när jag har utrymme till det. Jag tycker nämligen att bland det viktigaste som yoga kan tillföra är en bättre kännedom av ens egna kropp och en större kroppsmedvetenhet som är alla aspekter som somatiska tekniker fokuserar på. Och Feldenkraismetoden är den tekniken som jag har jobbat mest med och fått störst förtroende för.

Så därför tvekade jag inte att anmäla mig till workshopen “Happy Feet”som gick av stapeln denna helg, en workshop som skulle handla om en del av kropp som vi behöver vara extra rädda om dvs våra fötter. Bland deltagarna på workshop fanns det både Feldenkrais “stammisar” dvs personer som har fått så bra resultat av denna metod att de kör Feldenkraisklasser regelbundet varje vecka, men också manuell terapeuter, yogalärare, pilateslärare, en atlet i orientering, en fotspecialist m fl. Bara denna variation på intresserade människor berättar om bredden på ämnet fötter och dess vikt.

Anna-Maria Broberg (från Somatic Mind Sweden) som är den erfarna Feldenkraispedagogen som höll i denna workshop (och även den workshop som jag deltagit vid förra juni) valde ut sex st lektioner från det otroligt omfattande materialet som M. Feldenkrais lämnade efter sig, där fötterna och fötternas relation till resten av kroppen stod i fokus.

Så började vi helgen med att försöka förbättra fotledernas rörlighet.

Testa själv att se vad som händer om du lägger dig ner på ryggen men böjda parallella knän och fotsulor i golvet och utan att röra på varken knäna eller tårna, försöker lyfta fotens insidan alternativt fotens utsida. Det låter enkelt men de flesta av oss fick jobba i cirka en timme bara för att hitta den lätta upprullningen på hälen som gjorde denna rörelse möjlig. Själv kunde jag inte sluta röra på knäet och vännen bredvid mig spände hela tiden stortån. Båda knä- och stårtå-aktiviteter kan kallas för “parasitära rörelser” dvs sätt som kroppen hittar på för att kompensera i detta fall en begränsad rörlighet i fotleden. Och fotleder som inte kan röra sig på ett bra sätt begränsar alla våra rörelser och sätt att springa, gå, hoppa och även gå ner i en squat!

Inte nog med enligt Feldenkrais finns det en koppling mellan fötter och nacken samt förmågan att rulla huvudet sida sidan utan ansträngning, så vi kopplade huvudsrullningar vid flera av de fotövningar vi gjorde för att utforska detta samband.

Efter detta, fortsatt workshopen att handla om tårna och dess rörlighet. På yoga är det vanligt att spreta på tårna för att bland annat aktivera fötterna och på mina klasser i Virya yoga rehab tränar vi ofta på att förbättra rörligheten i varje tå för sig. Och förbättra rörlighet i tårna behöver vi nog alla göra då vi har begränsad rörlighet till följt av att vi stänger in fötterna i skorna.

Men fötterna hänger förstås ihop med benen varför workshopen fortsatt sen med övningar för att underlätta när vi springer, går eller hoppa. Slutligen integrerade vi alla rörelserna ihop även med rörelser i ryggen och det du ser nedan i min video är det allra sista vi gjorde idag; en lektion där vi lärde oss att använda oss av kraften från ryggen för att flytta vikten sidan sida, kicka iväg ena benet och komma upp till sittande, lite likt någon av rörelser som småbarn kan göra men som vi vuxna inte längre har med i våra dagliga grundrörelser.

Imorse precis nyvaken hann jag först fundera på att jag behövde klä på mig för att åka undervisa min morgonklass (innan workshopen), varpå jag gick upp och så fort jag börjat gå noterade jag att jag upplevde nacken och huvudet lite annorlunda. Jag kände mig liksom lättare och mer avspänd kring nacken ……ytterligare några sekunder efter kom jag på att jag hade Feldenkrais-arbetat med mina fötter dagen innan… 😉 nu väntar jag med spänning hur jag kommer att vakna upp imorgon bitti 😉

 

 

9 december, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Annons
Annons
Body Mind Flow YogaYogaevent

Yoga och mys – en eftermiddag för återhämtning tillsammans med Yoga World och Wilma och Louise

Jag är fortfarande varm om hjärtat och väldigt tacksam för alla era fina leenden, varma kramar och vänliga ord över de två klasserna som jag höll igår inom ramen av festliga första evenemangen YOGA OCH MYS som YOGA WORLD bjöd på vid The Lobby i samarbetet med Wilma och Louise!

Här berättar jag i bild och ord om syftet med mina klasser och eventets passande tema, häng med!

En fridfull staty på Buddha får representera lite temat för gårdagens mysiga eftermiddag som kom till för att balansera det hetsiga tempot som kännetecknar decembermånaden. Jag har skrivit detta redan för ett par inlägg sen och det tål att upprepas. Vikten att pausa och återhämtas speciellt dessa decemberdagar som utöver mysiga glöggmingel och adventmys med vänner och familjen kan också bjuda på extrastress över allt som behövs förberedas inför slutet av året och själva juletiden.

Så jag och vännerna från Yoga World tänkte att denna eventet skulle bli en eftermiddag tillägnad alla som ville ta en paus och återhämtas  genom en lugn klass yoga och efteråt genom en mitt-i-veckan-fest med bubbel, generös goodie bag och gemenskap, alltihop på flotta shoppingshallen The Lobbyn vid Regeringsgatan i Stockholm.

Foto: Yoga World.

Inte nog med det, fick vi alla yogisar prova på en fantastisk ny yogamatta signerad svenska Wilma och Louise. Förutom att vara vackra och sköna att yoga på är dessa mattor extrafunktionella och anpassar sig efter den typ av klassen som man kör; till exempel ger de dig ett bättre grepp när du svettas som t ex vid snabbare flowklasser men när du utför lugnare yoga håller mattan sig sval och mer glatt i sin form. Dessutom går mattan att tvättas i tvättmaskin….bara det superhäftigt!

Här nedan ser du de olika djurmönster från Wilma och Louise. Jag fick testa en leopard 😉

Foto: Yoga World.

Mitt egetutvecklat klass Body Mind Flow Yoga passade alldeles utmärkt att köras på de två klasserna då Body Mind Flow Yoga (håll utkik på @livia_fitness på Instagram och fitnesslivia.se för att veta var jag erbjuder klasser, kurser och workshops!) bygger på idén att upprepade enklare rörelser skapar större förutsättning för embodiment eller för att verkligen känna in rörelserna i kroppen, nästan som en meditation genom rörelse. Och de över 40 yogisar som praktiserade med mig verkade supernöjda efter klasserna. En fin återkoppling på konceptet!

Foto: Yoga World.
Foto: Yoga World.

I de välfyllda Goodiebags låg det många överraskningar (stort tack till alla sponsorer!) och inte nog med det….

Foto: Yoga World.

…..låg det senaste numret av älskade YOGA WORLD i påsen! Ta gärna och prenumerera du med, så får du kontinuerlig inspiration till din yogapraktik och ditt liv. Och jag dyker också upp där som artikelskribent då och då 🙂

Foto: Yoga World.

TACK ALLA FINA NI SOM KOM OCH PRAKTISERADE MED MIG IGÅR! <3

PS. Om ni anger koden LIVIA när ni handlar en yogamatta vid Wilma och Louise får ni 200 skr rabatt!

PSS. Håll utkik för flera liknande evenemang med oss 😉

Foto: Yoga World.
6 december, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!

Populärt från Yogaworld.se

AsanasFunktionell kroppi huvudet på en yogalärareInspirationprehabrehabRörelseRörelseomfångrörlighetYOGA MED LIVIA

Lekfulla och varierande rörelser för en allsidig yogapraktik

För vissa innebär (fysisk) yoga att praktisera samma asanas och förflyttningar varje dag för att bemästra dem. Principen om specificiteten gäller även yoga: vi blir liksom bra på det vi praktiserar eller gör. Om syftet med din praktik är att bli bra på ett visst flöde det vill säga….

…men så kan syftet av din praktik vara att istället variera dig i de rörelser och positionerna du praktiserar för att på så sätt få en kropp som kan röra sig fritt i många flera lägen eller vinklar….detta går hand i hand med vetskapen att vi behöver röra oss på ett varierande sätt för att hålla oss rörliga och starka i kroppen samt som prehab inför möjliga kommande situationer då kroppen kanske faller eller placeras sig i ett ovant läge. Har din kropp upplevt samma typ av vinkel eller position i din praktik är kroppen, så att säga beredd på att placera sig på detta sätt…

…och om du som jag, är lagd åt det utforskande hållet även vad det gäller rörelse och förflyttningar är det faktiskt bara fritt fram att utforska på mattan (eller utanför ;), om än alltid (!) i kontrollerade former och med sund förnuft.

Nedan ser du tre videon på övningar som jag praktiserar nu sen en tid tillbaka och liksom försöker bli bättre på. I video 1 ser du att det är stor skillnad i rörelseomfång mellan min ena och andra sidan vilket är vanligt då vi ofta inte är helt symmetriska. I video 2 ser du bara ena sidan, då jag inte lyckades komma upp från sittande just igår när jag spelade in detta (brukar vara kort om tid innan min klass)….jag skriver om detta så att du ska känna dig i god sällskap om dessa lekfulla men inte alltför lätta förflyttningar känns svåra 😉

Bara som en viktig liten påpekande….att kunna resa sig från marken eller sätta sig ner är oerhört funktionella rörelser och det är ytterst viktigt för oss att kunna ha kvar “those skills” och kunna fortsätta göra det.

ENJOY!

VIDEO 1 FRÅN STÅENDE (TADASANA) TILL ARDHA MARICHYASANA

 

VIDEO 2: FRÅN STÅENDE (TADASANA) TILL SITTANDE

 

VIDEO 3: FRÅN PINNES POSITION (DANDASANA) TILL PLANKAN – ÖVNING MED BLOCK OCH STRUMPOR (du kan också vara barfota och glida på en filt)

5 december, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
acceptansåterhämtningLivias reflektionerMental styrkaYoga som livsstil

December-stressen är här – tre nyckelord för att “överleva” med hjälp av yoga

Det är måndag igen och till på köpet är det första måndagen i december…. och december betyder årets- och terminens slut på arbetsplatsen. Det jobbas ikapp med deadlines och allt som ska avsluta innan julledigheterna…julen ja, det med….teoretiskt är juletid en mysig tid att dela med familj och vänner och för att pausa och återhämta. Men andra sidan av myntet kan också handla om en del måste kring perioden.

Allt som allt är det lätt att ryckas med i ett hetsigt tempo och känna större krav…och i takt med det gör STRESSEN sig påmind. Ont i magen, axlar upp i öronen, migrän mm mm.

Känner du igen dig?

Men vi har YOGA och allt det som yoga kan lära oss!

Yoga lär oss:

ACCEPTANS

Yoga lär oss att acceptera oss själva som vi är, våra möjligheter men också våra begränsningar. Vi kanske inte klarar av vissa positioner eller vi tycker att det är jättejobbigt att sitta stilla och försöka meditera utan att börja låta tankarna vandra i väg om vad vi ska laga för middag eller om det mejlet som vi har glömt att skicka på jobbet. Yoga lär oss att acceptera hur vi är. Kan vi då inte tillämpa denna tanke om acceptans om oss själva när det gäller alla decembermåsten? Yoga påminner oss om att vi bara är människor med allt som det innebär.

ICKE PRESTATION

Ingen prestation ska finnas i närheten av yoga! Yoga är en resa, din resa till att lära känna din egna jag bättre. Kan du applicera samma icke-prestationstankar på din vardag? Kan du tillåta dig själv att pausa och acceptera att kanske vissa saker inte hinner bli färdiga innan jul?

SELF-LOVE och SELF-CARE

Slutligen self-love och self-care. Om du blundar och tänker på tre personer som är viktigaste i ditt liv, vilka personer dyker upp i ditt huvud? För de flesta av oss dyker det upp en partner och ens egna barn eller hur? Av någon anledning räknar vi inte oss själva bland de viktigaste personerna.

Men att älska sig själv och att försöka ta hand om sig själv är en förutsättning för att orka ta hand om andra.

Så att acceptera sig som man är och inte gå upp i prestation är just en del av self-love/care. Men också att pausa, vila, återhämta på just det sättet som du kan återhämta dig med.

Det handlar framförallt att TILLÅTA SIG SJÄLV att pausa och återhämta även om måsten är många.

Hur gör du för att klara av december-stressen?

 

3 december, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Cirkus cirkörDansInspirationkvinnlig kraftpersonlig utveckling

Togetherness, kvinnlig kraft och mod – min Epifónima vid Dansens hus


Foto: Klara G.

Vad blir det när sju fantastiska unga kvinnliga cirkusakrobater från hela världen uppträder och tillsammans skapar två timmars magi på en stilren scen, i takt av specialkomponerad musik? Det blir ett konstprojekt som står för gemenskap, mångfald och kvinnlig kraft.

Ikväll var det Stockholms premiär av Epifónima vid Dansens hus.

Jag minns att jag redan från första början av föreställningen hann tänka ord som teambildning, kvinnlig kraft, samarbete men också mod och energi. Cirkus Cirkörs häftiga föreställning Epifónima är ett riktigt konstprojekt som är framtänkt och uppsatt av tjejer; en föreställning med bestämda målet att lyfta upp kvinnor och kvinnors arbete som trots att vi är i 2018 inte ännu värdesätts lika mycket som mäns arbete, inte ens i Sverige. Men också en föreställning som fokuserar på de insatser som kvinnor gjort sen urminnes tid, samma kvinnor vars röster fortfarande inte får höras överallt i världen.

Både föreställningens namn Epifónima,  som betyder utrop på grekiska och föreställningens broschyr med texten “Ingen jäkla tysssstnad!” innehåller ett klart budskap som nyskapande Tilde Björfors och hennes team på Cirkus Cirkör har velat sprida med denna produktion (och som även framgår i Tilde Björfors tidigare produktioner). Det är dags att kvinnor agerar, kommer ut på ytan, står för vad de tycker och protesterar.

Själva Tilde Björfors skriver hur det har varit kvinnor som har burit ansvar sen urminnes tid samtidigt som det inte ens har gått hundra år sen kvinnor fick rösträtten i Sverige.

Maryam Barari

Och för att belysa allt detta har man då valt att genom den prima akrobatiken som bara Cirkus Cirkör kan bjuda på, gestalta en serie av kvinnliga förebilder, som på ett eller annat sätt har alla banat vägen för (oss) dagens kvinnor och verkat för en gynnsam miljö för kommande förändringar som förhoppningsvis ska leda till att kvinnors insatser blir ännu mer erkända.

Vid sidan av “handlingen” för föreställning med sitt klara budskap, framgår också tydligt hur Cirkus Cirkörs artister har arbetat när de har satt ihop Epifónima. Föreställningen utmärker sig således av ett stort samarbete mellan artisterna och det finns nästan inte en enda scen i föreställningen där bara en av dessa artister uppträder solo utan artisterna uppträder alltid tillsammans, antingen ihop eller vid sidan om och när det är bara få av dem som uppträder, finns de andra akrobaterna runt dem och hjälper till, samt stöttar genom rörelse eller sång. Begreppen togetherness och teambildning får en mening i Epifónima. Och detta kulmineras i ett av slutnumrer där tre av de duktiga luftakrobaterna svingar sig i luften genom att steg för steg hjälpa varandra. Epifónima är helt enkelt kvinnlig styrka och gemenskap i ett koncentrat!

Maryam Barari.

Hemkommen nu sen ett tag men i mitt huvud ekar fortfarande föreställningens signumsången “Home” av norska Rebekka Karijord, som skrivit musiken till Epifónima.

Epifónima är en föreställning som berör och måste bara ses! Tack finaste Cirkus Cirkör för att jag fick komma och påminna mig själv på hur mycket vi tjejer egentligen kan!<3

Maryam Barari.
1 december, 2018 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
1 2 26

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.