Livia Wanntorp
Yoga World
Annons
Annons
InspirationvälgörenhetseventYoga festivalYoga Games

I väntan på Yoga Games….på festlig event med Krista Cahill!

….Ja, såhär som igår ikväll skulle flera kvällar gärna få vara! När jag skrev detta inlägg var jag nämligen precis hemkommen full av inspiration och boostad till 100% av två timmar magisk yoga med duktiga Krista Cahill och av de många kramarna från alla kompisar som tillsammans med mig smygstartade Yoga Games-festen på Yogashakti igår ikväll 🙂

Det är nämligen snart dags igen för Sveriges största yogafestival Yoga Games som numera öppnar sina dörrar i tre städer: Stockholm den 8-10 februari, Göteborg 27-29 april och Malmö 25-27 oktober, och för att fira av starten av dessa fina festivaler bjöd Yoga Games på en rolig event i samarbetet med generösa sponsorer, bl a vännerna från Casall som försedde alla deltagare med sina fina yogamattor och vattenflaskor samt visade upp sin senaste kollektion yogakläder för oss.

Och det var Paris-baserade yogaläraren Krista Cahill som ledde oss många förväntansfulla yogisar  genom en skön dynamisk yogaklass med fokus på höftöppnarpositioner. Krista. som skriver att yogapraktiken för henne är en kontinuerlig utforskande av kropp och själ, har skapat sin egen yogastil utifrån dels en bakgrund i Asthanga yoga, men också från många år praktik med kända lärare som Maty Ezraty och Dona Holleman.

​Efter klassen bjöds det på vegansk glass, mycket skratt och gemenskap såsom det bara kan bli när yogisar ses 🙂 och alla de pengarna som samlades in genom eventet kommer att skänkas till välgörenhet då fantastiska Yogashakti ställde frikostigt upp med lokalen.

Och om du har missat denna event kommer Krista tillbaka och gästar Yoga Games i Stockholm i februari. Möt gärna henne och alla de andra fantastiska lärare som kommer att hålla i klasser vid Munchenbryggeriet den 8-10 februari! Det blir super!

 

 

17 januari, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Annons
Annons
AsanasBenBiomekanikHalv bryggai huvudet på en yogalärareInspirationStyrkaYOGA MED LIVIA

Dynamiska halvbryggor för benstyrka – inspiration på video

På yogaklasserna har du säkert stött på Setu Bandhasana – Halv brygga eller halv bron som den också kan heta. Det är en av våra vanligaste bakåtböjningarna och dessutom en bra förberedande position inför helbryggan.

I halv brygga öppnar du upp hela framsidan kroppen med bröstkorgen med också ryggen och axlarna.

Du kommer in i grundpositionen genom att pressa ner fötterna och sträva framåt med knäna. Genom att fortsätta pressa ner fötterna dvs arbetar med grundning, aktiverar du dessutom hela baksidan ben från vaderna till sätet.

Och vid sidan av denna klassiska mer statiska position, finns det dynamiska varianter där du arbetar med styrka i baksidan ben snarare än med att stretcha densamma. Och detta är ytterst intressant då vi på yoga nästan alltid stretchar hamstrings (t ex i stående framåtfällningar m fl andra positioner) istället för att stärka dem.

Idag spelade jag jag in två korta filmsnuttar med två av dessa andra halv bryggvarianter.

VIDEO 1

Dynamiska halv bryggor

I min första film kan du se hur jag använder mig av en dynamisk halvbryggan för att utforska vad som händer när jag flyttar fötterna längre och längre bort från sätet. Varje gång jag placerar fötterna vid ett nytt läge gör jag ett höft/bäckenlyft. Ju längre bort jag kommer desto längre hävarm och desto tyngre känns rörelsen dvs desto mer styrka i hamstrings. Testa du med 😉

 

VIDEO 2

Dynamiska ben curl i halv brygga

Vill du gå vidare i progressionen och göra din halvbrygga med ännu mer belastning (alltså svårare), placerar du fötterna på en uppvikt filt som du ser i video 2 och försöker dra in filten mot sätet, i det som liknar ett “leg curl”. I min film gick jag faktiskt lite för mycket “all in” med rörelsen och lyfte höfterna så pass högt upp innan jag drog filten nära sätet att övningen blev på tok för svår! Testa alltså med att bara lyfta rumpan lätt från golvet och se vilken otroligt effekt du ändå kan få av denna variant av halvbryggan.

Jobba gärna dynamiskt i stället än att stanna kvar i en statisk och enda position. Tänk på att vår kropp är gjord för rörelse!

Lycka till! Kika gärna på hela min You Tube kanal för många flera videon med yoga 🙂

 

Lycka till!

15 januari, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!

Populärt från Yogaworld.se

coachningi huvudet på en yogalärareInspirationjobba med yogapersonlig utvecklingYOGA MED LIVIAYogalärareyogalärarsamtal

Drömmen att stödja andra yogalärare blir sann – Yogalärarsamtalet är här!

Att undervisa yoga: bästa jobbet ever som jag alltid brukar säga! Att kunna finnas där för andra människor och förmedla yoga i alla sina aspekter; att skänka lugnet till yogisar vars hjärna är igång 24 timmar på 24 eller guida in de yogisar som bäst får ut sin stress med rörelse genom ett skönt yogaflöde!

Jag tänker ofta att när jag undervisar yoga, är det som jag var ute på speciellt uppdrag 🙂

…..men när undervisningen av yoga blir som vilket jobb som helst som du behöver använda för att betala dina räkningar då försvinner delvis denna förskönande bild av yogaläraryrket, och det uppstår en massa frågor och funderingar kring verksamheten, speciellt om du precis har avslutat din yogagrundutbildning och ska börja undervisa.

Känner du igen dig?

Var ska man börja från för att hitta klasser? Vilket arvode är det rätta att be om? Men också ännu viktigare: vad vill du undervisa? Till vem vill du rikta din yoga?

Att navigera fram i yogabranschen är inte, om du frågar mig, annorlunda än att navigera fram i andra branscher där man jobbar som konsult. Du behöver uppdrag. Hela tiden. Och det är rätt svårt, så pass svårt att många av oss har ett annat deltidsjobb vid sidan av yogalärarjobbet (jag har…).

Oberoende på hur länge vi har jobbat som yogalärare behöver vi dessutom konstant ny kraft och återhämtning och ny inspiration, så att vi kan fortsätta tycka om att undervisa yoga. Vid sidan av jobbet är det också, om du frågar mig, superviktigt, att fortsätta förkovra sig i ämnet; t ex om du undervisar en typ av yoga som fokuserar på asanas och rörelse, behöver du hänga med i utvecklingen av forskning om kroppen och dess biomekanik. Och även här kan man behöva vägledning.

Då jag själv varit i praktiskt taget alla de situationer beskrivna ovan och saknat flera gånger en bollplank att dryfta saker med, har jag under längre tid gått och drömt att kunna skapa en tjänst som kan låta mig stötta andra yogalärare som kanske också hamnar i dessa situationer. Jag har “i mitt tidigare liv” varit mentor av biologistudenter och senare också arbetat som utbildad hälsocoach. Olika ämnen men samma princip och mål: att coacha andra.

Och för ett par veckor sen blev drömmen äntligen sann! Du, yogalärare, som behöver stöd att navigera vidare i yogabranschen kom på YOGALÄRARSAMTALET (en gång eller fler) med mig, online eller i Stockholm!

Jag blir din bollplank!

Hör av dig till mig så får du alla detaljer och information.

VÄLKOMMEN!

12 januari, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
AndningåterhämtningBokrecensionInspirationMeditationMindfulnessVilaYoga

NY BOK! “Ur vila, ur pauser, kan det nya växa…” Jag har läst Karin Björkegren Jones “PAUS”

Mitt foto av inspirerande boken Paus är taget på nyöppnade yogastudion Earth Yoga Täby där jag börjar undervisar med både kurser och klasser imorgon <3

Har du tänkt på hur mycket vi går och längtar efter fredagskväll (fredagsmys är t o m ett begrepp här i Sverige ;)) och helgen? Varje vecka räknar vi liksom ner från måndag till fredag. På samma sätt räknar vi ner till sommarlovet och julledighet och visst, det är ju inte så konstigt att längta efter att pausa från jobbet och vardagen….. men vad skulle hända om vi vände lite på perspektivet och började att uppskatta mer vår vardag med sina vanliga, gråare dagar?

Hur skulle vi må om vi kunde lära oss att oftare ta en PAUS?

 

Strax före julafton just mitt i julstök dimpade Karin Björkegren Jones nykomna bok “Paus” ner i min brevlåda 🙂 En bok som är rätt liten till format men så, så kraftfull i sitt budskap!

Karin skriver “Vardagar är ju de dagar som större delen av våra liv består av….livet är nu, precis i de där mellanrum  före och efter de aktiviteter som vi ofta värderar högre än vardagen, som allt vi gör på semestern och helgerna”.

Det handlar således om att lära sig att pausa och vila för att kunna återhämta men också för att lära sig att stanna upp och bli mer medveten om allt det vackra och fina som vardagen erbjuder men som vi ofta inte ens noterar, som att t ex inte bara hasta förbi utan stanna vid blomsteraffären och dofta på en ros, eller som att le mot en främling.

Boken “Paus” med dess budskap och fantastiskt stämningsfulla foton inspirerar till max att leva på ett enklare men mer medvetet och tacksamt sätt. Boken är en hyllning till livet och dess skönhet i allt även i de små sakerna.

Boken känns oerhört äkta i sitt budskap och jag rycks med i Karins egna berättelse om hur hon har lärt sig att uppskatta varje liten paus av vardagen och se det unika i det. Just för att ingen stund i livet kommer i repris och varje stund finns bara en gång. Så viktigt att ta tillvara av det på bästa sättet! Och jag håller med!

Men hur kan man lära sig att skapa pauser till vardags? Hur kan vi göra för att skapa stunder av vila och återhämtning?

Karin beskriver hur en drömdag skulle kunna se ut från när vi vaknar på morgonen till sängdags på kvällen och genom denna beskrivning får vi en mängd praktiska förslag på verktyg som hjälper oss att pausa och återhämta.

I boken hittar du lugna yogaövningar som låter dig stretcha kroppen när du är kvar i sängen i din pyjamas; och lämpliga andningsövningar att sen fortsätta dagen med. Vidare får du tips på mer dynamiska yogasekvenser och till och med på yoga som går att göra sittande på stol och passar t ex utmärkt om du är på kontoret. Och pauser kan, såsom Karin skriver, också vara aktiva till exempel i form av promenader vars välgörande och antistress effekter är ju många och väldokumenterade.

I boken hittar jag allt som jag själv associerar till ordet och begreppet paus (återhämtning). Särskilda avsnitt tar upp vilopositionen shavasana, restorative positioner som görs mot väggen (älskar dessa!), yinyoga som skapar förutsättningar för lugn och ro inom oss, och så meditation förstås med dess vilsamhet och frid.

 

Och om meditationen handlar också Karins egna nya Podd Paus som invigdes för bara ett par veckor och som du kan lyssna på varje måndag. Varje avsnitt innehåller en guidad meditation som hjälper dig att skapa en paus med avslappning. När första avsnitt hade publicerats lyssnade jag på det på vägen hem efter en riktigt hektisk arbetsdag på kontoret, och det spelade ingen roll att jag satt på tåget med massa människor runt omkring.

Jag bara blundade och lyssnade…

Och blev lugn och avslappnad…

Meditationens kraft.

Pausens kraft.

Så bra!

 

Boken Paus är en fin, inspirerande bok som är ett toppen tips att inleda nya året med. En bok skriven av en yogini som vet om vikten av att pausa, vila och återhämta med hjälp av yoga, meditation och vistelse i naturen.

Boken kommer inte att flytta bort från mitt sängbord på väldigt länge, kan jag säga, för att jag tänker minsann bli ännu bättre på att pausa och inte hasta förbi livet med sina stunder!

 

 

9 januari, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Authentic flowEmbodimentInspirationYogalärareYogautbildning

Hjärta och embodiment i fokus – möt Pranama och Authentic flow-community!

Embodiment och en embodied praktik – vad är det och hur lägger vi upp en yogapraktik som utgår från embodiment? Häng med på besök vid Yogastudio Pranama!

…Embodiment: ett ord som inte har (såsom jag vet) en svensk klar översättning. Om du följer min blogg, har du säkert läst flera gånger när jag har försökt beskriva vad embodiment betyder för mig.

Det går att applicera begreppet på flera planer. På en större plan betyder att leva mer “embodied” att du lever enligt eller efter din egna sanna du och att du lever och agerar utifrån ditt hjärta.

Och på yogamattan kan vi fokusera på hur de rörelser/positioner vi gör känns i kroppen och anpassa dessa positioner till vår kropp i syftet att också uppnå en större embodiment dvs verkligen bosätta oss i våra kroppar, något som kanske låter självklart men som faktiskt inte är det. I en värld där allt går och förväntas lösas superfort, och där vi bombarderas dagligen av information från alla håll, är det vanliga att vi glömmer bort att faktiskt notera hur vi känner oss och hur vi mår på insidan. Däri ett större behov av att praktisera på ett sätt som tillåter en större kontakt mellan kroppen (Body) och sinnen (Mind).

Men det är inte självklart, om du frågar mig, att kunna lägga upp en  yogapraktik som verkligen bygger på embodiment. och inte sällan är yogaklasser mer uppbyggda på hur asanas/flödet förväntas se ut, än på känslan som dessa asanas kan ge oss.

Men det finns sätt att utveckla din praktik så att den får baseras på större embodiment. Till exempel kan du praktisera i en miljö som uppmuntrar till denna typ av praktik, tillsammans med likasinnade.

Foto: Pranama.

På 2018 allra sista dag fick jag fantastiska chansen att återvända till en yogastudio som definitivt har en plats i mitt hjärta.  Vid Ringvägen 126 i Stockholm hittar du Satus och Maijas egna yogastudio Pranama, som även om den bara funnits i ett och ett och halvt år, redan har etablerat sig och intagit en plats i stan som en studio specialiserad på kurser, utbildningar och klasser samt cirklar som alla fokuseras på Embodiment.

När jag kliver in på Pranamas Stora Shalan möts jag av en doft av Palo Santo (som är by the way, en av de bästa dofterna jag vet…), värme och av en unik lugn.  Shalan är fortfarande tom men redo att ta emot de många yogisar som kommit för att praktisera Authentic Flow med Marie Romani, som är en av de duktiga lärarna på Pranama.

 

Här är vår lärare för idag, Marie Romani <3

Authentic Flow är Satu Tuomelas egna yogakoncept och inte bara innebär en viss typ av yoga utan Authentic flow är en hel yoga-community och en yoga-gemenskap som Satu har byggt upp under många år av hängiven undervisning och guidning av klasser och kurser i Sverige, Finland och många andra delar i världen.

Authentic Flow-klasserna bygger på Tantra-yoga som inte är att blandas ihop med flummig neotantra (eller tantrisk sex), utan som är en gammal praktik som kombinerar visualiseringar, filosofi, asanas, mantra, mudras och bandhas för mer styrka, större klarhet och lycka i varje dags liv.

Marie bjöd på en Sankalpas klass inför nya året, dvs en klass som handlade om att avsluta gamla året och kliva in i det nya. Vi började med en meditation i rörelse där vi först fick känna in hur det är att äga materiella saker för att sen, med hjälp av visualiseringar, frigöra oss från det materiella (och även icke materiella) som vi inte behöver ta med oss under nya året. Klassen fortsatt sen med sittande meditation där vi bland annat funderade på kvalitéer som vi ville utveckla mer under 2019 . Genom ett mjukt asanaflöde som bestod av få positioner som vi gjorde många gånger efter varandra fick vi chansen att fundera vidare på dessa kvalitéer och klassen avslutades sen med en lång shavasana där vi processade allt vi upplevt och känt under denna två timmars lång klass.

Så skön klass och så välbehövlig under denna tid på året!

Pranama finner du en mängd olika klasser som denna och en dedikerad community som du kan känna dig direkt välkommen till så fort du kliver in på studio. Om du dessutom skulle vilja utbilda dig i denna typ av yoga, som bygger på att varje nya lärare ska under utbildningen få individuell stöd och hjälp att utveckla sin autentiska uttryck och härmed bli en unik yogalärare, erbjuder Pranama flera workshops och kurser i Authentic flow och redan i februari går det “Somanaut” som är en 100-timmars yogalärarutbildning och ett först steg för att bli lärare i Authentic Flow.

Själv har jag börjat kika på Pranamas kommande workshops….kan du gissa när min nästa besök till Pranama kommer att bli? 😉

 

6 januari, 2019 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
1 2 28

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.