Livia Wanntorp
Yoga World
Annons
Annons
RetreatYogaretreat

En paus för återhämtning

Ni kanske har märkt att jag inte har skrivit här på ett tag……jag befinner mig på Menorca och en fantastisk yogaretreat där jag fördjupar min praktik samt bara vila i solen. Jag kommer att skriva mer om resan om några dagar när jag är hemma igen. Men redan nu följ mig gärna på Instagram @livia_fitness för att se bilder från denna fantastiska retreat!

Take care! 🦋🦋🦋

The country
Annons
Annons
Höfterhöftledsrotationi huvudet på en yogalärareisolerad rotationrörlighetsammansatt rörelseYOGA MED LIVIA

Ny Vlogg om höftrörlighet – jag guidar dig genom 3 rörelser att lägga till din praktik!

Foto: Marisol Correa.

Här nedan får du tre videon:

I den första video berättar jag om hur du kan lägga upp en uppvärmning där du arbetar först kontrollerat genom rotationer isolerade vid höftleder, för att sen utforska två andra typer av mer sammansatta rörelser som involverar flera leder. Alla tre rörelser främjar rörligheten i dina höfter!

Sen följer Video 2 och 3 med de tre övningarna sedda från sidan och framifrån.

Testa du också och skriv och berätta!

https://youtu.be/vuFTIrYiriw

Populärt från Yogaworld.se

filosofifilosofiska tematMatt KahnSpirituell uppvaknande

Yogalärarhack: tema för klasser. “Allt är mycket osäkert, och det är just det som lugnar mig”

Såhär skriver Tove Jansson i Trollvinter, en av mina absolut favorit böcker med Mumintrollet och dess värld.

Just nu är jag inne i en spännande tid med en hel del förändringar vad det gäller mitt arbete på Stockholms universitet och då passar detta citat alldeles utmärkt som startpunkt för reflektion på mina yogaklasser.

Så jag tänkte att citatet kunde vara användbart för andra yogalärare som kanske vill använda sig av temat “stabilitet och förändring i livet” på sina yogaklasser.

Kan vi acceptera att inte veta vad som komma skall? Kan vi låta livet ta sin vändning i vetskapen att trots att vi försöker styra det hit eller dit, livet tar oftast (alltid?) ändå sin vändning?

Enligt Matt Kahn författare till boken “Everything Is Here To help You” som jag läser nu, är det viktigt att lära sig att koppla bort negativa reaktioner och besvikelser när något som vi inte gillar händer i ens liv. Han menar att våra negativa reaktioner är ett eko av tidigare negativa händelser som nervsystemet kopplar automatiskt tillbaka till.

Lösningen till detta är enligt Matt att öppna upp hjärtat och vila i tanken att det som händer, händer av specifika skäl, och även fast vi upplever det som icke-kul (eller som skit) bidrar dessa händelser med lärdomar samt helt säkert öppnar upp nya dörrar till ett annorlunda men bättre liv.

Jag vilar i – i alla fall till och från- i denna trygghet.

Vad tror du?

återhämtningBody Mind Flow YogaInspirationMeditationMindfulnessSpace of LoveworkshopYoga festivalYoga helgYOGA MED LIVIAYogaretreat

Space of Love Festival och försommarretreat på Kollberggården – jag räknar ner till Öland!

Första veckan i juni händer det jättemycket spännande.

Jag ska nämligen besöka Öland igen!

För många år sen, när jag arbetade som botanist brukade jag åka ner regelbundet till Öland varje vår i samband med floristikkurserna som jag jobbade på. Öland har en säregen typ av flora och dess natur är fantastisk!

Sen dess har jag besökt Öland på sommarsemester med min familj några gånger men nu var det länge sen och längtan efter Öland är stor!

Under första vecka i juni blir äntligen Öland av igen och det är två häftiga event som jag kommer att medverka vs hålla i. Kolla här på allt spännande du också kan delta i!

SPACE OF LOVE-FESTIVALEN FÖR ALLA!

Den 31 maj till 9 juni är det återigen dags för stora sommarfestivalen Space of Love vid Böda sand. För 19:e året i rad (!) öppnar Space of Love sina dörrar igen till alla som älskar att umgås och uppleva yoga, dans, meditation mm tillsammans.

Space of Love är en festival dit många återkommer flitigt år efter år för att gemensamt välkomna sommaren ute vid största havsstranden på Öland Böda Sand. Dit åker vänner och familjer och tältar ute i naturen på bekväma Böda Sand Camping, som även erbjuder andra alternativ på boende såsom boende vid egna stugor.

Till Space of Love kommer många artister och kända internationella och svenska yoga- och meditationslärare, och i år har festivalen dessutom flera inbjudna lärare med somatiska tekniker såsom Feldenkraismetoden och Hanna Somatics som specialitet.

Det omfattande programmet som inkluderar över 50 workshopledare och som sträcker sig över hela 10-dagar bjuder på ännu mer än så: utöver yoga, somatics och meditation kan du dansa, sitta vid brasa på stranden, lära dig mer om andetaget, praktisera mindfulness och qigong, lyssna på livemusik eller vila till gongens vibrationer mm mm. Programmet börjar varje dag kl 04.00 med sadhana på stranden och avslutas med dans, livemusik eller liknande sent på kvällen.

Om du kommer ner med familjen finns det också massor aktiviteter för barnen och ungdomar såsom cirkus, yoga, och parkour, och du som förälder kan få avlastning genom barnpassning.

Du kan vara med på hela festivalen, en vecka eller bara på enstaka dagar och här kan du boka din plats! Genom att gå med i Space of Love Festival-gruppen på Facebook eller följa @spaceoflovefestival på Instagram kan du ta del av mer information om årets workshopledare och workshopteman mm.

Jag medverkar med Body Mind Flow Yoga och Yoga Nidra på Space of Love Festival

Jag ser så fram emot Space of Love-Festivalen eftersom jag hört så mycket om den men aldrig varit där trots att den har givits så många år i rad. I år har jag äran att få bidra till det redan superambitiösa programmet genom att hålla en workshop där vi börjar med en klass av min Body Mind Flow Yoga och avslutar med Yoga Nidra. Temat för workshopen är tillit, som också är festivalens huvudtema.

Kan vi lita på kroppens egen intelligens och låta denna bli vår guide på yogamattan och kan vi lita tryggt på kroppens egna förmåga till läkning när vi slappnar av helt och låter oss guidas genom Yoga Nidra?

Försommar- yogaretreat vid Kollberggården

Efter Space of Love fortsätter jag min tur ner till Kleva och vackra Kollberggården som drivs av Malin Kollberg med familj och som erbjuder retreats med bl a yoga, träning och ridning.

Den 7 juni startar jag min första yogaretreat <3 som jag är så taggad på som du inte kan ana! Jag bjuder på två Masterklasser på 90 minuter var, med somatiska meditationer och Yoga Nidra, men också mina två speciellt skräddarsydda workshops. I “Yoga och rygg” får du hem mängden med bra övningar och tips på hur du kan använda rörelse och yoga för att må bättre i ryggen.

I min andra workshop “Hips don’t lie: yoga för starkare och rörligare höfter” går vi genom övningar och yogaförflyttningar med fokus på bäckenet och ben. Bägge workshops kännetecknas av gedigna delar som handlar om andetaget, meditation och mindfulness som är lite av mina specialiteter (och det jag själv älskar att praktisera).

Mellan den ena och den andra yogaaktiviteten, som passar alla (inga förkunskaper krävs!) äter vi god vegetarisk mat, umgås, spa:a eller tillbringar egen tid i vackra naturen (Öland är vackert!). Du som vill rida kan också boka ridning på gården! Vi har begränsad plats men någon plats finns kvar och du bokar här!

Det blir en alldeles garanterad helt fantastisk Ölandsturné! Jag längtar! Kom du med!

HälsaInspirationLedLivias reflektionerRörelseYOGA MED LIVIAYoga som livsstil

Leder och hälsa – rörelse är medicin!

Nej, jag menar inte att du ska röra dig istället för att medicinera om det är det du blivit ordinera att göra!

Men faktum är att rörelse kan ses lite som en slags medicin då rörelsen gör oss så himla gott! Och vet du om att det är just rörelse som är det bästa du kan ge dina leder som present? Det är genom rörelse som du behåller den ledrörligheten du har och kan kanske till och med öka rörligheten med tiden. Nedan ser du en kort video där du kan se lite på vad jag pysslar om nuförtiden när jag själv kör min praktik och har ledhälsa i fokus!

Rent teoretiskt är de rörelser och vinklar som vi låter vår kropps strukturer anta genom yoga och på det hela taget i det vi gör under dagen, de rörelser som vårt nervsystem kommer att känna igen och känna sig säkert att utföra gång på gång. Men alla andra hundratals andra positioner och vinklar som vi teoretiskt sett kan röra oss vid men som vi inte utforskar regelbundet, kommer med tiden att istället tolkas som obekanta av vårt nervsystem, i takt att vi rör oss mindre och mindre i dem.

Så det bästa som du kan ge dina muskler är därför en praktik som innefattar så många olika typer av rörelser som möjligt för varje led.

Ta till exempel axellederna, som ska kunna göra massor med olika typer av rörelser. Testa att lyfta upp armen ovan huvudet och sen dra ner armen och låt den komma ut i en extension. Testa att rotera ut och in armen (och axel) och testa också flera av de många mindre rörelser som du kan göra mellan en full flexion och en full extension. Notera hur din rörligheten är i varje läge. Troligen kommer du att upptäcka att du inte är lika rörlig i alla lägen. Rörligheten är mindre i de lägen som du inte har använt på ett tag och som nervsystemet har klassat som icke vanliga och “glömt bort”.

Genom en kontrollerad och sakta rörlighetsträning av en funktionell typ där du rör lederna in till och runt dess aktiva maximala rörelseomfång kan du träna tillbaka din rörlighet där det behövs som mest.

Här nedan ser du en yogasekvens med fokus på ledhälsa. På köpet här kommer balans – och koordinationsträning samt närvaro i varje liten förflyttning 🙂

Hoppas du får inspiration att lära dig mer om detta. Det är en otrolig god investering för hälsa!

1 2 36

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.