Livia Wanntorp
Yoga World
AsanasFasciaInspirationRörelseYOGA MED LIVIA

Den moderna yogan är RÖRELSE! – videotips på fot, knä- och höftledsrörlighetsövning

Igår hade jag några extra minuter på mig innan min företagsyogaklass och passade då på att spela in ett par korta sekvenser på rörelser som du, som jag gör, kan då och då göra för att förbättra din fotled och knäledsrörlighet. Nedan kommer den första.

Var så goda! …just det…om du tycker att detta ser spännande ut och du vill testa en modernare yoga där bland annat rörelse integreras i mer traditionell Hathayoga, kom och yoga med mig alla torsdagar kl 19 vid studion på Salve Hälsocenter!

Välkommen!

——————————————————————————————————————————————————-

DEEP SQUAT (MALASANA) to SITTING to KNEELING to SQUATTING (MALASANA)

Såhär gör du:

  1. Börja i någon variation av Malasana dvs djup benböj (squat).
  2. Låt ena knäet fällas inåt mot golvet (knäleden gör en inåtrotation).
  3. Sträck ut fotryggen och förläng den bakåt. Låt fotryggen ha hela tiden kontakt med golvet!
  4. Sätt dig ner, rulla över den andra fotryggen och kom tillbaka till Malasana.
  5. Byt sidan och börja om med nya knäet.

Använd händerna för att underlätta i övergångar mellan djupa benböj, sittposition och knäsittande.

Låt rörelserna var så mjuka och organiska som möjligt så att du hittar ett mjukt tempo där varje steg går in i nästa utan uppehåll. På så sätt återvinner du en del av kroppens rörelse-energi vilket är precis vad vi vill göra enligt den moderna synen på kroppen där bindväv eller fascia är i centrum.

 

Lämna en kommentar