Livia Wanntorp
Yoga World
i huvudet på en yogalärareInspirationjobba med yogaRöstYogalärare

Fem tips om hur du vårdar din (yoga)röst – din unika identitet!

 

Rösten! Vårt främsta kommunikationsverktyg !

Har du tänkt på att just din röst är din unika signatur på klasser och workshops? Och vad menar man med “yoga voice”?

När du tänker på något som är helt unikt för dig, kanske du associerar till den typ av yoga du lär ut eller om till något i din personliga utseende som verkligen är du, men faktum är att din röst är lika unik som dina fingeravtryck!

Och har du funderat på hur du låter när du undervisar? Det finns ett begrepp som går under namnet av yoga voice och som inte alltid har positiv klang kring sig; med yoga voice menar man den typ av röst som vissa yogalärare (jag har säkert också gjort det i början på min yogalärarkarriär…) ibland tenderar att använda i all välmening för att låta mer spirituellt eller på något sätt försöka anpassa ens naturliga sätt att prata till ett mer “yogiskt” sätt.

Kathryn Anne Flynn från podcast Intelligent edge yoga, som jag inspirerat mig av för detta inlägg, definierar yoga voice som en röst med en högre, lättare och släpigare ton. Det är inget fel, tänker jag, att låta så om du pratar så hela tiden. Men det blir väldigt konstgjort om du lämnar din naturliga röst-ton för en släpigare bara för att du tror att denna passar klassen bättre.

Alltså mitt första TIPS om rösten när du undervisar yoga är alltså:

1. UNDERVISA MED DIN NATURLIGA RÖST

Vissa typer av skills lär vi oss inte genom explicita instruktioner utan vi lär oss dem genom den så kallade sociala inlärningen (social learning), alltså genom andra människor. Till exempel är det vanligt att man, som nybliven yogalärare låter och instruerar som den läraren som man har lärt sig ifrån. Och det är inget konstigt alls att vi tenderar att imitera en eller flera personer  som vi ser upp till och som vi bedömer som mer kunniga och duktiga i ämnet än oss själv.

Men så småningom hittar du din egen stil och dina egna instruktioner, vilket är superbra för att det är så du blir din egen unika yogalärare.

Mitt andra TIPS blir alltså:

2. VAR AUTENTISK! ELLER BE YOURSELF (som i fotot ovan sii te stesso=be yourself), EVERYONE ELSE IS TAKEN!

De resterande 3 tips kommer från vännen och Viryayogakollegan Maria Dillon som är utbildad till sångpedagog. Hon skriver såhär:

Ljud som hjälper dig ”komma igång” med rösten innan ett yogapass!

3. Andas ut på ett långt Pssss… (pys som vid punktering) Känn att du får kontakt med magen/diafragman.

4. Sätt händerna i sidan av midjan. Ropa Ha-ha-ha, Ho-ho-ho, Hi-hi-hi

(Känn att sneda bukmuskeln aktiveras) Prova även Å-hey, Å-hoy osv.

5. Blås varmluft i dina händer (som när du gör imma på en fönsterruta) Behåll känslan, säg Hmm.., Hnn.., Hng… för att framkalla en varm mjuk behaglig ton.

TESTA DIG FRAM MED RÖSTEN OCH KOM IHÅG ATT RÖSTEN VERKLIGEN ÄR DIN IDENTITET PÅ DINA KLASSER <3

Lämna en kommentar