Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://yogaworld.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Livia Wanntorp
Yoga World
Asanasi huvudet på en yogalärareInspirationYOGA MED LIVIA

BALASANA – BARNETS POSITION – bästa viloposition….eller är det det?

“Kom ihåg att du alltid kan komma ner till barnets position – Balasana – och vila”.

Känner du igen denna mening? Vi yogalärare föreslår oftast Balasana som viloposition mellan olika rörelsesekvenser, eller då man behöver ta en paus och lugna andetaget eller som alternativ till annan position som inte funkar.

Men hur vilsam är egentligen Balasana? Låt oss reda ut detta….

Jag har länge velat skriva detta inlägg eftersom jag upplever att på varenda en av mina klasser, oberoende på var jag undervisar (studio, träningsanläggning eller företag mm) är det alltid åtminstone ett par deltagare som inte vill eller inte kan komma ner till barnets position.

Trots det brukar Balasana betraktas som vanligaste “vilopositionen”….

Låt oss titta lite på grundformen av denna asana. Vanligtvis instruerar jag deltagarna till att sänka sätet mot  hälarna, och pannan mot mattan. Sen brukar jag lägga till att man får, om möjligt, bredda mellan knäna. Inandningen hjälper förlängningen i ryggen och utsträckning av armarna fram, medan vid utandningen mjuknar bröstkorgen ner mot mattan.

So far, so good. Men det som ofta händer är att den där mjukheten och vilsamheten i kroppen upplevs inte pga knäna eller höfterna gör ont i barnets position.

Hur kan man då modifiera positionen?

Det finns en massa olika varianter på Balasana och här kommer det tre stycken där jag har använt mig av det jag hade tillgång till i tisdags på gymmet: flera filtar och ett block.

1. Balasana med en filt under fotrygg och flera filtar under säte.

Filten under fotryggarna kan kännas skönt och genom att placera flera filtar mellan sätet och benen får du en position som är lättare för knäna.

 

2. Balasana med en filt under fotrygg och flera filtar under säte OCH en kloss/filt under panna.

Det är samma som ovan men du får också en sort avlastning i axlarna (jämför mina armar och axlar med tidigare foto) genom att placera en kloss under pannan.

3. Balasana med en filt under fotrygg och flera filtar under säte, en kloss/filt under panna OCH flera filtar under bröstkorg.

Sist en mer Restorative variant av Balasana där jag även har placerat flera filtar under bröstkorgen för att komma högre upp inte bara med höfter men också med överkroppen.

TESTA GÄRNA NÅGON AV DESSA VARIANTER OCH SKRIV OCH BERÄTTA OM DEN FUNKADE BÄTTRE FÖR JUST DIG!

VÅGA ANVÄNDA PROPS OCH ANPASSA YOGA TILL DIN KROPP ISTÄLLET FÖR TVÄRTOM!

Populärt från Yogaworld.se

Lämna en kommentar