Livia Wanntorp
Yoga World
InspirationRörelserörlighetryggStabilitetYOGA MED LIVIA

Vi utforskar VRIDNINGAR I RYGGRADEN!

Här ligger jag i en mer restorative variant av liggande vridning/twist och rikta andetag mot min hand mot sidan av kroppen. Foto: Kristina <3

RYGGEN med sin RYGGRAD – fascinerande del av oss, som sträcker sig långt genom så stor del av kroppen och är därför så väsentlig vid alla möjliga rörelser vi gör.

Idag vet vi mycket mer om ryggraden än tidigare; till exempel känner vi till att vid sidan av en viktig stabiliserande roll där ryggraden har som funktion att överföra kraft från övre till undre delarna av kroppen och tvärtom, finns det också en naturlig rörlighet mellan kotorna som är viktig för oss att bibehålla genom yoga och rörlighetsträning.

Vi vet också mer om diskarna (mellan kotor) som tidigare beskrivits som gelatinösa strukturer  i själva verket är förkalkade men anpassningsbara strukturer och att diskutbuktningar är vanligare än vad vi tidigare har trott och kan dessutom förekomma i alla åldrar (inte bara hos äldre personer).

OLIKA DELAR AV RYGGRADEN HAR OLIKA RÖRLIGHET

Olika delar av ryggraden har alltså olika rörlighet (och dessutom varierar rörligheten även inom varje del av ryggrad); nacken har största rörligheten följd av ländryggen. Inte så förvånande kanske har bröstryggen en mer begränsad rörlighet vilket hänger ihop med att bröstkorgen som skyddar hjärta och lungorna mm fäster just vid bröstryggskotorna. På samma sätt har sakrala delen av ryggen med korsrygg och svansbenet en större stabiliserande funktion i kroppen vilket återspeglas i en mindre rörlighet.

Men denna grova indelning av ryggraden i huvudet kan vi praktiskt testa att utforska vridningar och vi börjar med det minst belastande sätt att utforska detta, dvs genom en liggande vridning/twist där golvet fungerar som en referens för ryggen.

VIDEO 1: stabilitet i nedre del av ryggen, rörlighet i övre

Om du vill jobba med rörligheten i övre delen av ryggen men hålla en stabil ländrygg och korsrygg, är rörelserna i Video 1 några som du kan testa. Här vrider jag knäna mot en sida och låt dem vara där medan jag utför en rotation i bröstryggen med hjälp av armar (tydligen tar jag ut rotationen även i nacken, såg jag efter inspelningen…).

VIDEO 2: stabilitet i övre del av ryggen, rörlighet i nedre

Motsatsen hittar du i Video 2 där jag låter övre delen av ryggen vila stilla i golvet (dock nacken hänger med även här) men vrider knäna från sida till sida, vilket skapar rörelse men också större instabilitet i landrygg och korsryggen.

VIDEO 3: rörlighet i både nedre och övre del av ryggen

Och i Video 3 kombinerar jag rörelse i övre och nedre del av ryggen för största rörligheten och minsta stabiliteten.

Testa gärna alla tre övningar och i långsamt!!! tempo så du hinner uppleva vad som händer i din rygg vid alla tre varianterna.

Hur och var i din rygg upplever du vridningen i dessa varianter? Skriv gärna och berätta om det!

Om du vill lära dig mer om hur du kan jobba med rörlighet och styrka i ryggen, kom på min Workshop RYGGYOGA – kolla nere för spikade datum.

Och om du är intresserad att jag kommer till din studio/anläggning med samma workshop, mejla till mig (liviwann@gmail.com), jag har några tider kvar i mars och april!

 

16 februari MOYOLO ENKÖPING

23 februari MY SHANGA SHALA GÄVLE

3 mars YOGA MED THERES HJÄLTEVAD

 

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.