Livia Wanntorp
Yoga World
AsanasBenBiomekanikHalv bryggai huvudet på en yogalärareInspirationStyrkaYOGA MED LIVIA

Dynamiska halvbryggor för benstyrka – inspiration på video

På yogaklasserna har du säkert stött på Setu Bandhasana – Halv brygga eller halv bron som den också kan heta. Det är en av våra vanligaste bakåtböjningarna och dessutom en bra förberedande position inför helbryggan.

I halv brygga öppnar du upp hela framsidan kroppen med bröstkorgen med också ryggen och axlarna.

Du kommer in i grundpositionen genom att pressa ner fötterna och sträva framåt med knäna. Genom att fortsätta pressa ner fötterna dvs arbetar med grundning, aktiverar du dessutom hela baksidan ben från vaderna till sätet.

Och vid sidan av denna klassiska mer statiska position, finns det dynamiska varianter där du arbetar med styrka i baksidan ben snarare än med att stretcha densamma. Och detta är ytterst intressant då vi på yoga nästan alltid stretchar hamstrings (t ex i stående framåtfällningar m fl andra positioner) istället för att stärka dem.

Idag spelade jag jag in två korta filmsnuttar med två av dessa andra halv bryggvarianter.

VIDEO 1

Dynamiska halv bryggor

I min första film kan du se hur jag använder mig av en dynamisk halvbryggan för att utforska vad som händer när jag flyttar fötterna längre och längre bort från sätet. Varje gång jag placerar fötterna vid ett nytt läge gör jag ett höft/bäckenlyft. Ju längre bort jag kommer desto längre hävarm och desto tyngre känns rörelsen dvs desto mer styrka i hamstrings. Testa du med 😉

 

VIDEO 2

Dynamiska ben curl i halv brygga

Vill du gå vidare i progressionen och göra din halvbrygga med ännu mer belastning (alltså svårare), placerar du fötterna på en uppvikt filt som du ser i video 2 och försöker dra in filten mot sätet, i det som liknar ett “leg curl”. I min film gick jag faktiskt lite för mycket “all in” med rörelsen och lyfte höfterna så pass högt upp innan jag drog filten nära sätet att övningen blev på tok för svår! Testa alltså med att bara lyfta rumpan lätt från golvet och se vilken otroligt effekt du ändå kan få av denna variant av halvbryggan.

Jobba gärna dynamiskt i stället än att stanna kvar i en statisk och enda position. Tänk på att vår kropp är gjord för rörelse!

Lycka till! Kika gärna på hela min You Tube kanal för många flera videon med yoga 🙂

 

Lycka till!

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.