Livia Wanntorp
Yoga World
AsanasHöfterRörelseStyrkaworkshop

Modern yoga bjuder på rörelser som främjar styrka i höfterna

Sen en tid tillbaka förkovrar jag mig extra i och experimenterar kring rörelser och förflyttningar som fokuserar på höfter inför en ny workshop som jag kommer att börja smygturnera med i juni på min retreat på Öland och vidare under hösten – kolla här för spikade tillfällen i Gävle, Enköping och Stockholm….

När man tänker “höfter och yoga” kanske associerar man direkt Höftöppnarpositioner såsom duvan i dess många varianter. Höftöppnare är för mig ett rätt luddig begrepp för vad är det egentligen man menar med det? Är det positioner som öppnar upp höfter??…. dessutom associerar jag detta begrepp till typer av positioner i yoga som främjar mest stretching….

Det är inget fel på stretching i sig, men det är liksom inte självklart att vi alltid behöver stretcha. Det kanske är en överraskning för några men faktum är att vi ofta skulle behöva satsa på att stärka våra höftmuskler istället för att stretcha dem….

Låt oss backa bandet lite och förklara…

Höftflexorer eller de musklerna som flexar höfterna är ofta anklagade för att vara korta och tighta som följd till att vi sitter mycket och lösningen som vi oftast får för att komma åt dessa stela muskler är stretching….men om du kollar lite vad dina flexorer egentligen gör när du sitter länge och mycket, kan du se att när du sitter är dina muskler i ett och samma läge, vilket gör att de blir lite sovande och svaga eller oanvända.

Vi behöver alltså stärka dessa musklerna genom att röra och belasta dem!

I den korta video nedan kan du se hur jag först utgår ifrån en sittande rotation -Marichyasana. Sätt dig upprätt och jobba isometriskt dvs aktivera musklerna utan att utföra rörelse. Aktivera först musklerna från höfterna till knäna och förläng samtidigt från höfterna till toppen av huvudet via ryggen.

Som progression, stärk höftflexorer på det utsträckta benet genom att behålla samma aktiviteten som i positionen innan, men lyft också upp och ner det utsträckta benet. Jobba dynamiskt!

Testa att se om detta kan vara en komplement till mer konventionella “höftöppnare”!

Lämna en kommentar

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.